KERA & PEMIKIRAN

|


Inilah 'Siti'..

seekor kera gunung yang tidak berekor dan

tergolong dalam spesis yang hampir pupus..haha..




Nampaknya 'Siti' terkesima melihat jejaka nsem muncul entah dari mana..hihi..



Bila nyembang bab 'kera' nih.. rakan-rakan sering menuding wajah mereka kepada aku.. alahai.. dok ngapelah,haha.. ada le beberapa manusia 'bukan kera' harap2nya..huhu, minta aku menulis sedikit. Ini hanya apa yang aku faham.. moga beroleh manfaat.


“Pecahkanlah kerangka pemikiran kera kalian”. Inilah satu ungkapan yang sengaja dicetuskan. Bukan apa, sengaja ingin melihat wajah-wajah persepsi yang pelbagai timbul pada kaca mata fikir hamba-hamba Allah seantero alam. Ia bukanlah ungkapan main-mainan. Bukan juga ungkapan yang mengharapkan publisiti murahan. Akan tetapi ungkapan tersebut boleh dipenuhi dengan ruang buka bicara multi-kreatif dalam memberi impak yang positif kearah meng-aslih-kan diri dan muka bumi menjadi kaya, selamat, bahagia, tenang dan sejahtera. Satu ungkapan yang tidak mendasarkan ‘kena terima’ atau ‘kena paksa terima’ sebagai salah satu doktrin dalam menjalani kehidupan seharian. Tidak. Tidak sesekali. Satu ungkapan yang membawa fahaman baru? Tidak juga. Bergantung kepada si pendengar mahu pun si penilai dalam memberi penilaian yang bijaksana. Yang pastinya, ungkapan ini cukup mengusik benak fikir si pendengar. Persoalannya, adakah diri berasa terusik dek kerana bait kata ungkapan tersebut? atau adakah terusik dek kerana gaya intonasi bahasa si pengungkap tatkala ia diungkapkan? Atau terusikkah mereka kerana ia diiringi dengan ‘body language’ yang mengusik mata si pelihat? Atau si pendengar sebenarnya sungguh terusik kerana elemen-elemen dalam 3 persoalan ‘adakah’ itu diselari-nyatakan ketika ungkapan tersebut diungkapkan. Entah, aku tidak tahu.

Berbalik kepada isi ungkapan. Persoalan yang sering ditimbulkan oleh para pendengar sering berbunyi begini: kenapa guna kera? Bentuk soalan yang diberi oleh orang kebanyakan. Kenapa kera dikaitkan dengan pemikiran? Rupa bentuk soalan hampir kebanyakan kelompok mahasiswa. Apakah titik perkaitan antara kera dan pemikiran manusia, dan apakah yang dimaksudkan dengan pecah jika ia disifatkan sebagai satu perbuatan yang perlu kepada daya tujah kepada pemikiran yang dikatakan kera itu? Ini pula adalah bentuk soalan oleh puak yang berdaya ‘integrated intelligence’ yang tinggi. Soalan gini yang buat aku pening mula2 sehingga meminta ianya diulangi semula. Tapi bagus. Bentuk soalan yang sebegini membantu aku dalam spesifikasi perkongsian jawapan & ia lebih terarah kepada jawapan yang sesuai bagi memenuhi kehendak si penanya soalan tersebut. Hahaha. Sengaja ketawa. Jangan risau, tidak sampai benak hati jika ketawa yang sebegitu. Ketawa sinis melihat ‘reply’ manusia-manusia yang mendengar ia buat pertama kalinya begitu juga persoalan yang pelbagai dilontarkan oleh mereka. Kesimpulan pertama yang dapat aku simpulkan selepas apa yang berlaku adalah Al-Quran sememangnya sebenar-benar perkara. Al-Quran mempunyai keupayaan membawa kejutan kepada pemikiran. Ungkapan “Pecahkanlah kerangka pemikiran kera” ini tercetus selepas berlaku ‘lihat-lihat’ pada terjemahan Al-Quran, surah Al-A’raf ayat 165-166 yang bermaksud:

“Maka setelah mereka melupakan apa yang diperingatkan kepada mereka, kami selamatkan orang-orang yang melarang orang berbuat jahat dan kami timpakan kepada orang-orang yang zalim siksaan yang keras, disebabkan mereka selalu berbuat fasik”

‘Maka setelah mereka bersikap sombong terhadap segala apa yang dilarang. Kami katakan kepada mereka, “jadilah kamu kera yang hina”.’

Bagi menjawab persoalan pelbagai yang dilontarkan, aku akan cuba berkongsi apa yang aku fahami. Hanya perkongsian, agar boleh dilihat-lihat dan difikir-fikir. Aku telah melakukan sesi observasi terhadap habitat dan tabiat makhluk haiwan yang diberi nama KERA. Dari situlah terbit nikmat faham mengapa Allah Taala memberi tempat kepada ‘ kera’ dalam Al-Quran yang mulia. Memerhati kepada kera atau monyet ini, puak ini cukup berasa selesa dengan pokok sebagai mahligai kehidupan. Kera hanya mampu melihat pokok pada rupa bentuk pokok sahaja. Ia selesa melihat dahan, daun dan buah sebagai bahan kegunaan kehidupan. Jangan diganggu pokok tersebut, kera akan bercempera mengamuk dengan bisingan suara yang menggamatkan suasana. Itulah.. jangan diganggu sempadan kebebasan kera., habis kita dimarahnya. Alahai kera... haaa.. selain itu, kera juga berasa selesa dengan kejahilan keturunannya. Kera tidak pernah mengimpikan mahligai yang utuh bertiang dan teguh beratap. Beribu tahun gamaknya keturunan kera hidup dengan pokok akan tetapi tetap jahil akan makna papan.

Mungkin kita boleh memahami dengan kronologi yang sebegini. Kera kenal akan apa itu buah rambutan. Ya.. memang sinonim kera dengan rambutan. Ada seorang manusia bertanya kepada kera: buah apakah ini? Kera menjawab:Alahai, Buah rambutan le.. seminggu selepas itu, manusia itu datang kembali membawa satu balang yang cantik berlabel ‘ jem rambutan’ siap harga dan senarai ramuan pada balang tersebut. Lalu manusia menyapa sang kera lagi: Ini rambutan ni.. Kera menjadi bingung lalu menjawab: eh, apa ko bawak nih? Ini bukan rambutan! Manusia: ya rambutan.. lagi bagus, lambat busuk, tahan lama, dan harganya RM 4.50 sahaja. Kera: tak..tak. ini bukan rambutan, apa yang ko bawak nih? Manusia: rambutan, jem rambutan. Kera: takde2.. aku tau rambutan adalah ini, warnanya merah ada jerabai2 duduk kat ranting pokok.. lantak le ko nak cakap apa. Rambutan yang aku tahu duduknya di pokok. Hmm.. Apa yang perlu difahami dalam kronologi tersebut, kera hanya kenal buah rambutan di dahan pokok rambutan. Kera tidak kenal buah rambutan di dalam bekas yang sudah berevolusi menjadi produk terkini. Kera tidak mahu menerima perubahan tersebut. Terus hanyut dalam ruang kedegilan & kesombongan menolak kebenaran terkini bahawa buah rambutan boleh berubah bentuk. Inilah perumpaan kepada manusia yang mengakui akan kemanusiaannya akan tetapi melihat Al-Quran dalam rupa bentuk Al-Quran semata-mata tanpa terzahir Furqan di alam nyata.

Begitulah serba sedikit kronologi. Apa yang hendak dikaitkan antara kera dengan manusia adalah dalam konteks berfikir. Sememangnya jauh manusia dengan kera dalam konteks pemikiran. Kera tidak mampu berfikir, manusia mampu. Persoalan yang ingin ditimbulkan adalah sejauh mana manusia mampu menggunakan aqal fikirnya bagi menjana, menerima dan kreatif terhadap perubahan? Sejauh mana kita dapat membenarkan bahawa Islam yang kita junjung adalah futuristik terhadap perubahan melalui perbuatan? Adakah selama-lamanya kita hanya mampu menjaja dan bermegah dengan kisah para sahabat, tabi’-tabi’in dan tokoh-tokoh dunia ketamadunan Islam yang lalu tanpa terbit secara praktikalnya bagi menjana satu sistem ketamadunan Islam yang terkini?

Berbicara mengenai perubahan. Dalam melakukan perubahan, cara berfikir perlu berubah. Dalam ertikata yang lain, perlu berlakunya ‘pecah & bina’ pada pemikiran, bermaksud memecahkan kerangka kura-kura diri yang tidak mahu untuk keluar dari kebiasaan diri yang tidak memberi untung kepada diri & kehidupan (kura-kura le plak..hahaha). Ia juga bermaksud, menerima perubahan seandainya gelombang perubahan hadir,apabila nasihat dan peringatan diberi berdasarkan R&D terhadap perkara-perkara yang lalu, setelah bukti-bukti kejadian diketengahkan bahawa jika melakukan perkara sebegini akan merugikan kelak di masa hadapan dan jika melakukan sebaliknya akan menguntungkan diri di kemudian hari. Luasan jelajahan aqal mampu untuk pergi jauh jika manusia ingin kearah itu. Namun apakan daya, kebanyakannya suka menggunakan kekuatan fizikal bagi mencapai tujuan. Lebih sahaja kudrat badan dan perkataan, aqal pendek. Moga kita jauh dari kelompok yang sebegitu.

Fuh.. penat. Tidak tahu untuk menulis apa kerana banyak perkara yang boleh ditulis jika ada kehendak lebih sedikit,huhu.. akhir kata untuk maqallah ringan ini, jangan malu atau berburuk sangka untuk menadah ilmu pada manusia yang luar dari kebiasaan kita. Lihat kembali resmi perjalanan ilmu manusia-manusia hebat dahulu yang menyumbang ilmu. Keberanian dan keikhlasan qalb membantu gerakan ilmiah mereka lalu mengejutkan ‘kera’ yang akhirnya sedar untuk kembali kepada sifat fitrah suci manusiawi bagi bersama menyumbang bakti.Jangan sombong & degil menerima perubahan yang baik walau ia bukan dengan kebiasaan cara kita.'Siti' mampu menerima perubahan untuk merantau jauh dari pergunungan sehingga sampai di perkampungan. Kita bagaimana? jangan jadi 'kera' yang hina. Manusia yang hina tidak mengapa. Hina sebagai hamba. Kehambaan kepada Sang Pencipta. Jangan hanya melihat dengan 2 biji mata. Lihatlah sesuatu dengan 3 biji mata anugerah Allah Yang Maha Bijaksana. Sekian sahaja. Adoi letih dan sedey cket.. Aku masih tercongok di desa anggerik mananti hari untuk pulang ke kampong halaman..hoho :p



3 comments:

Mohd Hazimin Harun said...

menarik analogi jem rambutan.

bangkrek

tidaktahu said...

Bangkreka.. haha.. tengah boring2, ngarut cket..hehe

Anonymous said...

leman krupkrup..aku nie..geng cicak..aku sje nak memayakan diri dalam dimensi kera ko yang cambest..

-geng cicak-